نوایاب
آلبوم ها: بیشتر...
آهنگ ها: بیشتر...
هنرمندان: بیشتر...
حسنعلی دفتری

حسنعلی دفتری

تک آهنگ ها: 0

آلبوم ها: 0

تولد: 1289 در تهران

وفات: 30 دی 1365 در تهران

حسنعلی دفتری نوازنده سه تار متولد 1289 در تهران بود. با اینکه فراگیری موسیقی را با ویلن آغاز کرده بود، تمایل بیشتری به سه تار پیدا کرد و مدتی نزد استاد صبا به فراگیری تکنیک مضراب و چپ و راست ها و تحریرهای سه تاری پرداخت. او در واقع در دوره ای به نوازندگی سه تار پرداخت که نقطه ی شروعی برای تغییر سیستم آموزش موسیقی سنتی بود و این چیزی نبود جز ورود رادیو و اثرگذاری زیاد آن به دلیل تداوم پخش موسیقی و در نتیجه تغییر ذائقه ی شنیداری عموم مردم. پدرش نوراللَّه‏ خان دفترى از شیفتگان موسیقى اصیل ایرانى بود و خود در تمام كنسرت هایى كه توسط اركستر انجمن اخوت داده مى‏شد با علاقه‏ ى وافر شركت مى‏ كرد. این علاقه‏مندى به موسیقى موجب شد كه وى براى آشنا شدن فرزندانش به موسیقى سنتى ایران، شخص نوازنده ‏اى به نام «شاه‏ جانى» را براى تعلیم و تعلم ایشان بگمارد. «شاه‏ جانى»  داراى پنجه ‏اى شیرین و خوش بود تار را بسیار زیبا مى‏ نواخت. خوش‏نوازى این هنرمند موجب مى‏ شد كه شاگردان پیش از این كه چیزى از استاد بیاموزند، سراپا محو نوازندگى او مى ‏شدند و چیزى نمى‏ آموختند و اغلب دچار اشتباه مى‏ گردیدند. حسنعلى كه كودكى بیش نبود در گوشه ‏اى مى ‏نشست و با علاقه به نواختن تار استاد توجه مى‏ كرد و اشتباهات خواهران خود را كه نزد این استاد تعلیم مى‏ دیدند تذكر مى‏ داد و با دهان آهنگ درست آن گوشه یا ردیف را ادا مى ‏كرد. و استاد این علاقه و توجه وى را می ‏ستود. اصرار وى براى آموختن و فراگیرى ساز با مخالفت پدر روبرو شد. او را كه بیش از هشت بهار از سنش نگذشته بود براى تحصیل روانه‏ ى اروپا مى ‏نماید و وى پس از چند سال تحصیل به وطن بازگشت و در این زمان بود كه پدر براى تشویق و احترام به عشق فرزند كه همان داشتن ساز و آشنایى با موسیقى بود، یكى ویولن بسیار لوكس كار بهترین ویلن ‏سازان اروپا بود براى وى خرید و به او هدیه كرد. حسنعلى دفترى مدت دوازده سال روى این ویلن تمرین و كار كرد. وى ابتدا نزد باقرخان اسماعیل‏ زاده، چندى نزد ركن‏ الدین مختارى در تهران و كرمانشاه مى رود و خیلى از نیاموخته ‏ها را از ایشان مى‏ آموزد و زمانى كه به تهران مى ‏آید به نزد استاد ابوالحسن صبا مى‏ رود ولى چون نت نمى‏ دانست صبا وى را نمى‏ پذیرد و با مهربانى به او مى‏ گوید كه فرزندم اگر مى‏خواهى چیزى بشوى باید حتماً نت را بدانى و به او گوشزد مى‏ كند كه با كثرت شاگردان نمى ‏تواند به او نت یاد دهد و وى را تشویق كرد تا نزد استادى خط نت را فراگیرد. در دانشكده‏ى افسرى ابتدا سروان یغما و سپس حسین‏خان هنگ ‏آفرین تعلیم و تعلم دفترى را به عهده مى‏ گیرد آن وقت نزد استاد صبا مى‏ آید و صبا با مهربانى همیشگى و محبت زایدالوصفى كه نسبت به تمام طلبه‏ هاى موسیقى و هنرهاى ظریفه داشت با وى كار مى‏ كند و مدت پنج سال هم نزد صبا تعلیم مى‏گیرد. وى دیگر براى جامعه‏ ى هنرى كشور شناخته شده بود. وی مدتی برای ماموریت کاری به کردستان و کرمانشاه می رود و در این سفرها پس از دزدیده شدن ویلنش تصمیم میگیرد دیگر به دست به ویلن نبرد. به هر حال وى از این تاریخ به نواختن «سه ‏تار» و آشنایى با این ساز عارفانه روى مى‏ آورد. حسنعلى دفترى در سال 1345 كه فارغ از كار ادارى و مشغله‏ هاى دولتى گردیده، همكارى فرهنگى، هنرى خود را با سازمان رادیو و تلویزیون آغاز كرد و تكنوازى بسیارى در این دو دستگاه را به عهده گرفت كه نوارهاى زیباى آن هم‏اكنون موجود مى‏ باشد. حسنعلى دفترى، مردى درستكار و متدین و حساس بود و همین حساسیت بیش از حد وى موجب گشت كه در تاریخ 65/10/30 به واسطه سكته ‏ى مغزى كه عارض وى شد جهان فانى را ترك گفته و دعوت حق را اجابت نماید دفترى را در امامزاده طاهر كرج به خاك سپردند.

آلبوم در نقش اثری از
صد سال سه تار 2

صد سال سه تار 2

نوازنده سه تار هنرمندان مختلف

نوا یاب امکان شنیدن آثار موسیقی ایرانی را با کیفیت 64kbps میسر کرده است. نوا یاب هیچ اثری که در سایت های خرید قانونی و بازار موسیقی قابل تهیه توسط علاقمندان باشد را جهت دانلود ارائه نداده است و آثار فقط قابل شنیدن با کیفیت 64kbps می باشند که مسلماً باتوجه به پایین بودن کیفیت ارائه شده جهت شنیدن، مانعی جهت خرید نیست بلکه مشوق و ترغیب کننده است. صرفاً آثاری جهت دانلود قرار گرفته اند که قابل دانلود قانونی نیستند و یا در بازار نیز وجود ندارند. در انتها نیز نوا یاب در صورت درخواست ناشرین و هنرمندان اثر، در اسرع وقت آلبوم مورد نظر را از روی سایت حذف خواهد کرد. نوا یاب سعی کرده است با ارائه آثار موسیقی در کنار بیوگرافی هنرمندان و معرفی سازها و همچنین ارائه آثار قدیمی موسیقی اصیل ایرانی را هرچه بیشتر اشاعه دهد.