نوایاب
آلبوم ها: بیشتر...
آهنگ ها: بیشتر...
هنرمندان: بیشتر...

با خرید عضویت ویژه در نوا یاب، آلبوم های کمیاب و نایاب موسیقی سنتی ایران را دانلود کنید. برای خرید عضویت ویژه ابتدا از این لینک ثبت نام کنید و پس از ثبت نام از این لینک عضویت ویژه را خریداری نمایید.

در سایه سار مهتاب

در سایه سار مهتاب

هنرمندان

مقداد شاه حسینی – نوازنده و آهنگساز : « در سایه سار مهتاب ، در حقیقت ، اثری است دو بخشی. بخش نخست اجرای زنده ای است در تهران به همراه دوست هنرمندم ، فرهاد صفری که تقریبا دو سال پیش (این متن مربوط به ۱۳۹۳ است) ، در کنسرتی اجرا و ضبط شد. هدفم در اجرای این بخش ، بیشتر ، خواندن در مقام های اصیل و آیئنی تنبور بود ، با همان آکسان ها و لهجه ی خاص موسیقی تنبور ، البته بر روی شعر فارسی ، نه کُردی ، به دور از کشیده شدن به سمت موسیقی دستگاهی و رسمی. البته این مهم به نظرم امری سخت و بغرنج است و ای غریبی و دیریابی ،هم ریشه در موسیقی تنبور و مقامات یارسان دارد و هم در انتخاب اشعار مناسب حال و هوای موسیقی تنبور. تجربه به این سمت سوقم داد که اصولاً شعرهایی که با مضامین غریب و دیر و دور تنبور ، مناسبت داشته باشند ، بسیار کم اند و مهجور. حال بر این مشکل ، معضل تطابق هجایی با تحریرها ، غلت ها و گرفت های مخصوص تنبور را هم باید افزود. حاصل مجموعه ای است سخت ، دیر یاب ، مه آلود و جذاب. البته اگر آنچه باید بشود ! امری که بیشتر ترغیبم کرد نسخه ی زنده و صحنه ای کار را منتشر کنم نه ضبط استدیویی آن را ، حس و حال دست نیافتنی اجرای زنده بود ، با تمام کاستی ها و مشکلات حین اجرا ، امری که مخصوصاً در موسیقی هایی از این دست ، بسیار به نظر بنده ضروری است. در حقیقت ، باطن این موسیقی با ظاهر آن پیوندی ناگسستنی دارد که در صورت از دست رفتن هر یک ، دیگری نیز ره به ناکجاآباد می برد. دو دیگر هم اینکه این اجرا آنی نمی شد که باید ، اگر حضور ، پنجه ، ذهن و ریتم نوازی فرهاد صفری با من نبود. فرهاد صفری از معدود نوازندگان کوبه ای است که می داند چه می نوازد. او فقط پاسدار متر کار نیست، بلکه بخشی از خود اجراست. البته بر این گلستان پر بَر و بار ، سازهای نوین ابداع شده توسط وی را هم باید افزود. همین سازهای نو ساخته در همین اجرا هم ، رنگ و طعم تازه ای به کار داده که شیاد آن را از دیگر اجراهای همراه تنبور متمایز کند. همین جا از او و این همراهی های بی دریغش سپاسگذارم. در ضمن ، ضبط زنده ی این بخش از کار را هم نیما عظیمی نژاد ، دوست خوبم به عهده داشت که همین جا از او تشکر و سپاس فراوان دارم.
بخش دیگر کار ، اجرایی استدیویی است که بنا بر خاطره ای قدیمی شکل گرفته و ضبط شده. همیشه نسبت به موسیقی تنبور دهه شصت،حس خاطره انگیزی داشته و دارم. اجراها و آلبوم های بیاد ماندنی آن دوره همیشه در ذهن و دل دوستداران تنبور به یادگار مانده است و می ماند. صد البته با آوازها بیاد ماندنی جناب شهرام ناظری. سعی ام در این بخش ، مخصوصاً قطعه ای که با دف زیبای شهریار نظری عزیزم که الحق و والانصاف نوازنده ای چیره دست برای این ساز است و همسر گرامی اش سارا مهرافشا، بنا بر درخواست من به صورت همزمان و با دف پوستی ، بر طبق سنت خانقاهی دف، اجرا و ضبط شد،یادآور آن دوره ی تنبور نوازی یاد شده است و برای خودم تداعی و تجسم یک خاطره.
دیگر قطعات کار هم ، تکنوازی هایی است که چند سال پیش ، یکی با تنبور در مقام اصفهان و دیگری با تارپرده ، تاری که به جای سیم های معمولش ، از پرده بجای سیم در آن بهره بردم ، نواخته شده است. تلاشم در این کار ، نزدیک شدن به حال و هوای هر دو سنت تنبور ، یکی منطقه ی گوران و دیگری صحنه ، هرچند اندک بوده است. صد البته ، چیزی که می شنوید ، آنی است که توانسته ام ، نه آن چه که خواسته ام. تنبور ، چونان درختی کهنسال و ستبر است که از مه آلود تاریخ و از گذر هزاره ها ، از انسان و راه دراز و دشوار حقیقت می گوید. شاید گفت و گو با این درخت دیرسال و مقدس ، راهی باشد ، بر دل شرحه شرحه از فراقش و بغض این همه سال و ماه فرو خفته در حنجره اش. // هست طومار دل من ، به درازای ابد/برنوشته ز سرش تا سوی پایان ، تو مرو »

سازهای ابداعی استفاده شده در این آلبوم :

ساز ابداعی زروان(هم با فتح و هم با کسره ی ز) ، نامی بسیار قدیمی و از عنوانی به همین نام ، به معنی زمان و ایزد زمان و در حقیقت از ادبیات آیین زروانی ، وام گرفته شده است و شاید قرابت نامگذاری آن با معنای باستانی اش صدای حماسی و پرشور آن باشد . زروان سازی است با سه دهانه که گستره ی صوتی ای از بم تا زیر را در اختیار نوازنده قرار می دهد ، البته با فضای رزونانسی مشترک که این محدوه های صوتی ، در محل معینی با هم تلاقی دارند که این مهم ، موجب ، وحدت رنگ آمیزی این سازگردیده است .

ساز ابداعی باژنگ ، به معنی ذکر گونه و مناجات مانند است که از نام باژ ، گرفته شده است . باژنگ از کنار هم قرار گرفتن دو استوانه یکی از جنس چوب و دیگری از فلز و همچنین اتصال یک دفک (از دیگر سازهای ابداعی) در میان دو استوانه تشکیل شده است ، باژنگ صدایی وهم آلود و آرام دارد که مخصوصا در قطعه ها و آهنگ های آرام با فضایی خلوت ، خودنمایی می کند .

تمامی آلبوم ها و آهنگ ها در نوا یاب امکان شنیدن با کیفیت 64kbps و یا 32kbps را دارند. برای دانلود آنها با کیفیت های 128یا192یا320 عضویت ویژه خود را فعال نمایید. آلبوم های دارای کپی رایت و موجود در بازار قابل دانلود نیستند و فقط قابل شنیدن می باشند و آلبوم های بدون کپی رایت و قدیمی با عضویت ویژه قابل دانلود هستند. برای مشاهده آلبوم های قابل دانلود اینجا کلیک کنید

نوا یاب امکان شنیدن آثار موسیقی ایرانی را با کیفیت 64kbps میسر کرده است. نوا یاب هیچ اثری که در سایت های خرید قانونی و بازار موسیقی قابل تهیه توسط علاقمندان باشد را جهت دانلود ارائه نداده است و آثار فقط قابل شنیدن با کیفیت 64kbps می باشند که مسلماً باتوجه به پایین بودن کیفیت ارائه شده جهت شنیدن، مانعی جهت خرید نیست بلکه مشوق و ترغیب کننده است. صرفاً آثاری جهت دانلود قرار گرفته اند که قابل دانلود قانونی نیستند و یا در بازار نیز وجود ندارند. در انتها نیز نوا یاب در صورت درخواست ناشرین و هنرمندان اثر، در اسرع وقت آلبوم مورد نظر را از روی سایت حذف خواهد کرد. نوا یاب سعی کرده است با ارائه آثار موسیقی در کنار بیوگرافی هنرمندان و معرفی سازها و همچنین ارائه آثار قدیمی موسیقی اصیل ایرانی را هرچه بیشتر اشاعه دهد.

free web page hit counter